6 tips til hvordan du kan bygge en portefølje

Fotografering er en fin hobby. Du kan være kreativ og gir rom for å tenke ut av boksen. Eneste begrensningen er deg selv. Er dette noe du virkelig har lyst til å satse videre på, bør du ha en portefølje. Jeg gir deg tips til hvordan du kan bygge din egen portefølje. 

Hva er en portefølje

Opprinnelig var en portefølje en betegnelse for veske eller mappe til dokumenter og brev. Portefølje eller portfolio (eng.) er et ord som brukes i mange bransjer. Innen finans brukes den for å ha ulike investeringer, aksjer osv. Innen kunst brukes ordet til å ha en samling av tegninger, design – noe som viser til vedkommendes arbeid. For oss fotografer er betegnelsen brukt til å ha et sett med fotografier – gjerne i ulike kategorier og temaer.

@contrasto_photography
Papir eller online?

I gamle dager da internett ikke var så utbredt, hadde man en portefølje i papirformat. Da hadde man gjerne printene på et kunstpapir for at inntrykket på oppdragsgiveren var best. Denne tiden er forbi – kanskje? 

Personlig har jeg gått fra papir til online – Det gir større frihet og er pengebesparende. Min portefølje kan sees her på min nettside og for en mer oppdatert, bruker jeg Instagram. 

Kraften av «Y»

Føler du at du mestrer kameraet og du har lyst til å begi deg på oppdrag og tjene penger for å finansiere nytt utstyr? Det er enkelt! 

Ikke gjør ting vanskelig. Ta et steg om gangen. Alle i salg- og markedsbransjen har hørt om Simon Sinek. De fleste av oss har også lest bøkene hans.

Han er best kjent for konseptet «Y» why. Grunnen til at jeg trekker han inn som et eksempel er for han snakker om Y (why), altsså hvorfor på norsk. Det gjelder ikke bare foto, men alle individer og bedrifter i hele verden. 

Kraften av «Y» eller hvorfor, er det du skal skape. Hvorfor skal de kjøpe av deg? Et typisk svar er pris, beste leveranse osv. Faktisk så skal du ikke selge dine produkter eller dine tjenester. Det er verdien! Kunden skal føle at de får merverdi når de handler med deg. Kanskje det bor en grunder i deg? Sjekk ut min video. 

Bygg portefølje uten kunder

Slik jeg nevnte tidligere – ikke gjør ting vanskelig. Som fotograf må du ha en god dose grunderånd, tålmodighet og kunne tenke ut av boksen. Har du disse ingrediensene, er jeg sikker på at du klarer deg fint. 

1. Identifiser og sett mål 

Ta en penn og papir, skriv ned hva du ønsker å oppnå med fotografering. Sett mål for hvilken retning du ønsker å gå. Er det portrett, bryllup, makro, produkt, mat osv. 

2. Bli kjent med nisjen din 

Gjør en undersøkelse på Google – søket kan begrenses ved å bruke anførselstegn; «din nisje fotografer». 

Bli kjent med hvordan de andre gjør det. Lag deg et lånekort på biblioteket, og lån bøker. Les blader og bøker. 

3. Facebook grupper

Finn Facebook grupper og meld deg inn. Skal du fotografere mennesker kan det vært lurt å spørre andre om de vil stille som modell for deg. Sjekk ut denne videoen.  

4. Workshops

Det finnes ulike foto workshops. Noen er gratis og andre er betalte. Meld deg på og gjennomfør dem. Bli kjent med andre som er i samme situasjon som deg. Del erfaringer. Fordelen med disse er at du beholder bildene du tar. Husk å kontrakt. I videoen over gir jeg deg tips om kontrakt og alt relatert til det. 

5. Spør andre fotografer

For bryllup og reklamebilder er det ofte behov for en assistent. Spør om du kan være med. Her jobber man med reelle kunder og en reell jobb. Det gir gode referanser. 

6. By deg selv på et gratis oppdrag

Det er mange jobber der ut, men for å bygge deg en portefølje må du ha noen referanser. Disse referansene kommer ikke til deg, men du må finne dem. Viktig! Du bruker din tid og ditt utstyr – det er kostbart. Når du byr deg på en gratis jobb, må du tenke nøye igjennom om hvilken verdi du får tilbake. Tenk på kraften av «Y». 

Jeg håper du fikk godt nytte av innlegget og del gjerne med andre.

Del innlegget med en som kan ha nytte av det

Video

Vil du bli mer

SYNLIG

PÅ FACEBOOK?